Tartásproblémák gyermekeknél – iskolapad, íróasztal
Hogyan kell helyesen ülni? Milyen a jó szék?
A fejlődésben lévő szervezet számára kiemelten fontos a helyes testtartás, és mivel az iskolában és otthon is sok időt töltenek a gyerekek ülő helyzetben (5-8 óra az iskolában, buszozás, számítógépezés, otthoni tanulás, stb.), fokozottan kell ügyelnünk a gerincbarát megoldásokra a megfelelő szék és asztal kiválasztásánál.
Nagyon fontos, hogy a tanulás közben felvett helyes testtartás minél fiatalabb korban rögzüljön, hiszen ezzel komoly betegségek kialakulását előzhetjük meg.
Az oktatási intézményekben nagyon nehéz egységesen meghatározni a helyes ülést és testtartást segítő iskolapadok és székek milyenségét, hiszen különböző korú és méretű gyermekek használják azokat, egy időben.
Sokat segíthetünk azonban gyermekünknek, ha megtanítjuk őket és elfogadtatjuk velük a körülményekhez viszonyított megfelelő testtartás alapszabályait, és hogy gyermekeink motiválttá váljanak a könnyű és lazító gyakorlatok alkalmazására a saját érdekükben (a gyakorlatokról cikkünk végén esik szó).
Milyen a jó szék?
- A jól kialakított háttámla a derék-hát szakaszt támasztja, így elkerülhető a gerincet stabilizáló izmok túlterhelése.
- Az ülőfelületnek is passzolnia kell a gyermek magasságához és nagyon fontos, hogy a talpaknak érintkezniük kell a talajhoz. A lógó láb jelentősen túlterhelheti és nyomhatja a lábszárban futó ereket, ami későbbi problémákhoz vezethet, ezen túlmenően rossz vérkeringést, vérellátást és a test instabilitást eredményezheti. Szintén az instabilitás okán, lehetőség szerint, gyermekünknek ne a gurulós irodai széket válasszuk az íróasztalához.
Hogyan kell „egészségesen” ülni?
A görnyedt háttartás nem tesz jót a gerincnek és a belső hasi szervekre is természetellenes nyomást gyakorol, ami akár fájdalmat is okozhat, de mindenképpen figyelemelterelő. Fontos, hogy kerüljük a lábak keresztezését, és biztosítsunk lábtámaszt (akár egy sámlit), főleg a kisiskolás gyerekek részére, ha a szék túl magas lenne.
Megfelelő asztalmagasság esetén a könyök derékszöget zárva pihen az asztalon és fontos a szék asztaltól mért távolsága is, a további görnyedés lehetősége miatt.
A magyarországi iskolák zöme sajnos nem engedheti meg magának az ergonomikus, állítható iskolapadok és speciális ülőhelyek (például térdelőszék) beszerzését, megkérhetjük azonban az osztályfőnök pedagógust a gyerekek rendszeres helyváltoztatására az iskolateremben, hogy ne kelljen egész tanévben egy irányba figyelniük.
A mozgás fontossága!
Az egészséges gyerekeknek általában nagyon magas a mozgásigénye, így biztosan és szívesen el tudnak sajátítani néhány könnyed, a tanórák között is – pillanatok alatt – elvégezhető feladatot, íme:
- 10 x guggolás (átmozgatja a lábizmokat és az ízületeket)
- 10 x fekvőtámasz az iskolapadnál (átmozgatja a hátat és a vállizmokat)
- 10 x nyakfordítás mindkét irányba (lazítja a nyak és a vállak merevségét)
- 10 x karkörzés (lazítja a gerinc csigolyáit és az egész hátat)
- 10 x bokakörzés (lazítja a merev izmokat, ízületeket)
- 10 x farizom-összehúzás (átmozgatja az ellustult farizmokat)
A gyakorlatok elvégzése közben vigyázzunk a magunk és társaink testi épségére!
Jó egészséget kívánunk Minden olvasónknak, kérdés esetén forduljanak hozzánk bizalommal!