9024 Győr, Kálvária utca 21/B Fszt. 1.

Hátfájás kezelése gyógytorna segítségével

Hátfájással küzd?

Megnehezíti a mindennapjait a hátfájdalom? A hátfájdalomtól az ülés vagy állás is gondot okoz?

A hátfájás rendkívül gyakori, az emberek 60-70%-át érinti élete során. A legtöbb esetben a hátfájdalom mögött hétköznapi okok húzódnak meg, de ritkábban előfordulhat komolyabb betegség a háttérben.

Ma már egyáltalán nem csak az idősebb korosztályt érinti a hátfájás, már a 35-40 évesek is gyakran keresnek fel minket ezzel a problémával. A hátfájás a legtöbb esetben a mozgáshiányos, ülő életmódból eredeztethető. Hosszabb-rövidebb ideig szinte mindenki találkozik a hátfájással élete során, van, akinek valamilyen alapbetegség miatt krónikussá is válik ez a fájdalom. A hátfájás nőknél gyakrabban jelentkezik anatómiai és életmódbeli okok miatt.

Mikor érdemes hátfájással szakemberhez fordulni?

Amennyiben a hátfájás erős, annak mértéke pedig 3-4 hét elteltével sem csökken, vagy szűnik meg, mindenképpen érdemes szakemberhez fordulni. 

Mi okozhatja a hátfájást?

A legtöbb esetben elég egy rossz mozdulat vagy megerőltetés, ám krónikus fájdalom esetén akár összetettebb problémák is állhatnak a háttérben. A sebészeti beavatkozást nem igénylő hátfájások esetében a leghatékonyabb eszköz a kellemetlenségek enyhítésére a gyógytorna. 

Az óráim felépítése:

Nálam a gyerekek szakszerűen felépített gyógytorna órái nyugodt, barátságos, játékos környezetben telnek, kiemelt figyelmet szentelek az egyéni, specifikus igényekre is. Fontosnak tartom, hogy a gyakorlatok pontos kivitelezése mellett a gyerekeknek sikerélményekben is legyen részük, öröm legyen számukra a torna, ezzel is megőrizve, meghozva a motivációjukat az életvitel szerű, mindennapi mozgás felé.
A felnőtt és senior korosztályban is fontosnak tartom a preventív foglalkozások mellett a mindennapokba beépíthető gyakorlatok tanítását, melyek a sokak számára problémát okozó ülőmunka, vagy éppen a folyamatos nehéz fizikai munka káros következményeit csökkentik. Az ergonómiai szempontok megismertetésére kiemelt hangsúlyt fektetek, mindenkinek a saját életébe legkönnyebben beilleszthető feladatokat tanítok, melyek szükség szerint lehetnek megelőző, vagy gyógyító jellegűek is.
Számomra fontos a test-tudatosság kialakítása, célom, hogy egy egyénre szabott terápián keresztül a mozgás ismét örömteljessé és természetessé váljon mindenki számára. Remélem kedvet kaptál a mozgáshoz, szeretettel várlak egyéni vagy csoportos óráimon is!

A hátfájás leggyakoribb okai:

  • Izomfeszülés és rándulás: Rossz testtartás, hirtelen mozdulatok, vagy nehéz tárgyak emelése miatt az izmok és szalagok meghúzódhatnak vagy megsérülhetnek.
  • Gerincbetegségek: A porckorongsérv, a degeneratív lemezbetegség, a csontritkulás (oszteoporózis) és az artritisz gyakori gerincbetegségek, amelyek hátfájást okozhatnak.
  • Sérülések: Balesetek, esések vagy sportbalesetek következtében kialakuló sérülések is okozhatnak hátfájást.
  • Gerincferdülés (scoliosis): A gerincferdülés szintén okozhat hátfájást, különösen, ha a görbület súlyosabb.
  • Rossz testtartás: Az ülőmunka, a számítógép előtti hosszú órák és a rossz ülési szokások hozzájárulhatnak a hátfájás kialakulásához.
  • Stressz: A mentális stressz és a szorongás is hozzájárulhat a hátfájás kialakulásához, mivel a stressz hatására az izmok is megfeszülhetnek.
  • Túlsúly: A túlsúly extra terhelést ró a gerincre és a hátizmokra, ami hosszú távon fájdalomhoz vezethet.

Kiket érint a hátfájás?

  • A hátfájás minden korosztályt érinthet, de különösen gyakori 

    • A 30 és 50 év közötti felnőttek körében, jellemzően a gyakori ülőmunka és a stressz miatt. 
    • Az idősebbeknél a gerinc degeneratív betegségei miatt (csontritkulás/oszteoporózis, artritisz).
    • A túlsúly extra terhelést jelent a szervezetnek, így a gerincnek és a hátizmoknak.
    • Azok, akik nehéz fizikai munkát végeznek nagyobb kockázatnak vannak kitéve.
    • A sportolók, különösen azok, akik terhelésnek teszik ki a hátukat, szintén hajlamosak a hátfájásra.

Hogyan tud hátfájásban a gyógytorna segíteni?

  • A gyógytorna hatékony módszer a hátfájás kezelésére és megelőzésére is.

    • Izomerősítés: Speciális gyakorlatok segítségével erősíthetők a hátizmok és a törzsizomzat, amelyek támogatják a gerincet és csökkentik a fájdalmat.
    • Rugalmasítás: Nyújtógyakorlatokkal növelhető az izmok rugalmassága, ami csökkenti a feszültséget és a fájdalmat.
    • Testtartás javítása: A gyógytornász segít a helyes testtartás elsajátításában, ami megelőzi a fájdalom kialakulását.
    • Műtéti és sérülés utáni rehabilitáció: Segít a műtétek és sérülések utáni felépülésben, javítja a mobilitást és csökkenti a fájdalmat.
    • Megelőzés: A gyógytornaprogramok segítenek megelőzni a hátfájás újbóli kialakulását, különösen azoknál, akik hajlamosak rá.

Hogyan tud hátfájásban a Develomed gyógytornaprogram segíteni?

    • McKenzie-módszer: A gerinc kiterjesztését célzó gyakorlatok, amelyek csökkentik a porckorong nyomását az idegeken. A gyakorlatok egyszerűek, könnyűek, különösebb fizikai megterhelést nem igényelnek, a páciensek otthon, egyedül is el tudják végezni. A hangsúly a szakszerű, pontos kivitelezésen van, ezért elengedhetetlen, hogy a páciens a gyógytornászával gyakorolja be a mozdulatokat.
    • Mulligen manuálterápia: Célja és lényege, hogy a passzív mobilizációt fenntartva, aktív mozgást végeztet a terapeuta a beteggel, így az ízületben lévő pozíciós hiba korrigálódik és a mozgás fájdalommentessé válik. A módszer az íz felszínek speciális csúsztatásán, egymástól történő távolításán, lágyrész technikán alapul.
    • Barvicsenko-féle manuálterápia: Azoknak a kézzel végzett diagnosztikai és terápiás fogásoknak az együttese, mely a mozgatószervrendszer visszafordítható működési zavarainak felismerésével és kezelésével foglalkozik. Segítségével lokalizálni és elemezni tudjuk a végtagi ízületek és a csigolyák területén kialakult mozgásfunkciózavarokat. 
    • Gerinctréning: A megszokott gyógytornaelemeket ötvözi más mozgásformákkal. A tréning kiválóan alkalmas az ülő életmódból adódó gerincpanaszok, mint például a hát- és derékfájás vagy a rossz tartás megelőzésére, megszüntetésére.
    • Pilates: A gyakorlatok erősítik a törzsizmokat és javítják a testtartást.
    • Streching-fascialazítás: Olyan terápiás eljárás, amely során a megrövidült lágyrészeket külső erővel nyújtjuk annak érdekében, hogy visszaállítsuk azokat a fiziológiás hosszukra, ezzel együtt pedig az érintett ízületi mozgásterjedelem és mozgásfunkció helyreálljon.
    • Core stabilizációs gyakorlatok: Olyan gyakorlatok, amelyek célja a törzs izmainak erősítése és a gerinc stabilitásának növelése.
    • Tartáskorrekció

Milyen eredmény várható a gyógytornától, ha hátfájással küzd?

    • A Develomed gyógytornaprogram segítségével

      • enyhíthető vagy teljesen megszüntethető a fájdalom,
      • hamar és látványosan javítható az állapot,
      • a mozgás könnyebbé, energikusabbá válik
      • tartós eredmény érhető el.

      A személyre szabott mozgásprogramot rendszeresen, gyógytornász felügyelete mellett legalább a panaszok teljes megszűnéséig ismételni érdemes. A kiújulás elkerülése érdekében pedig később is javasolt időről időre elvégezni a betanult feladatsort.

A gyógytorna tehát nemcsak a hátfájás enyhítésében, hanem annak megelőzésében és a mindennapi életminőség javításában is kulcsfontosságú szerepet játszik.

Mikor kell hátfájással orvoshoz fordulni?

    • Bár a hátfájás gyakran magától elmúlik, bizonyos esetekben orvosi beavatkozás szükséges:

      • Hosszan tartó fájdalom – ha a fájdalom több mint néhány hétig fennáll.
      • Ha a fájdalom nagyon erős és nem enyhül pihenésre vagy fájdalomcsillapítókra.
      • Ha zsibbadás, bizsergés, gyengeség vagy érzéketlenség jelentkezik a lábakban vagy a fenékben.
      • Ha a fájdalom baleset vagy sérülés után jelentkezik.
      • Ha hirtelen vizelet- vagy székletinkontinencia lép fel, az súlyos probléma jele lehet.
      • Ha hátfájás mellett láz, hidegrázás vagy fertőzés jelei jelentkeznek.

Mi lehet még felelős a hátfájásért?

      • Ülőmunka, sok ülés – Az aktivitás hiánya az egyik legkárosabb dolog testünkre nézve. 
      • Hasizom hiánya – Ha a hasi izmok gyengék, a hátra nagyobb teher hárul, és jobban meg kell erőltetni, ami fájdalomhoz vezethet. 
      • Egyenetlen csípő – Sokszor szinte észrevehetetlenül, de csípőnk egyik fele magasabban lehet, mint a másik. Ez főleg edzés közben okozhat hátfájdalmat, azonban, ha nem foglalkozunk vele, gyakran tartóssá válik és a mindennapokban is megjelenik. 
      • Kevés folyadék – A csigolyák között található porckorongok egy zselés, 90%-ban vízből álló anyagból vannak, ahhoz, hogy egészségesek maradjanak, folyamatos folyadékpótlásra van szükségük. 
      • Húgyúti fertőzés – A derék, illetve a hát közepén vagy oldalain érzett éles fájdalom könnyen lehet húgyúti fertőzés következménye. Ha emellett gyakori a vizelési inger, fájdalom, illetve égető érzés jelentkezik vizelés közben, haladéktalanul forduljon orvoshoz.
      • Magassarkú cipő – A magassarkú cipők viselése megváltoztatja a test súlypontját, ezzel extra nyomás kerül lábakra, ez pedig derékfájást eredményez.
      • Dohányzás – A dohányzók körében háromszor valószínűbb a krónikus hátfájás kialakulása. A dohányfüst ugyanis befolyásolja agyunk reakcióját a fájdalomra, és csökkenti vele szemben ellenállóképességünket, ezenkívül lassítja a vérkeringést, ezzel pedig károsíthatja a derék és hát izomszöveteit is.

Gyakori kérdések

Fájdalmas a gyógytorna?

A gyógytorna nem fáj, hiszen egyszerű, ám célzott mozdulatokkal dolgozunk. Ha valaki fájó háttal érkezik hozzánk, alapvetően is van egy kellemetlen érzése, de maga a mozgásprogram nem fáj.

Egyéb mozgásszervi gondom is van, ez nem jelent gondot?

Nem, minden páciensünk számára egyéni mozgástervet dolgozunk ki, így minden részletre, igényre odafigyelünk.

Hány alkalom után várható javulás?

Ez függ a probléma okától, valamint attól is, hogy mennyire vigyázol magadra, amikor nem velünk vagy. A szorgalmas pácienseinknél a legtöbb esetben már 1-2 kezelés után érezhető a javulás.

Mit vigyek magammal az első alkalommal?

Ha van orvosi véleményed, zárójelentésed, röntgenfelvételed vagy egyéb hasonló dokumentumod, azt mindenképpen hozd magaddal, Ezen kívül csak kényelmes ruházatra lesz szükséged, amiben jól tudsz mozogni (központunkban át tudsz öltözni, szükség esetén mosakodni, zuhanyozni is tudsz).

Mennyibe kerül a kezelés, gyógytorna?

Az árainkkal kapcsolatban ide kattintva tud tájékozódni.

Hogy előzhető meg a hátfájás?

Az egészséges életmód sokat segít a hátfájás megelőzésében, hiszen ez magában foglalja a vitamindús táplálkozást, a megfelelő folyadékfogyasztást és a rendszeres testmozgást és minőségi alvást egyaránt. Így kisebb eséllyel alakul ki a túlsúly is. Ha ülőmunkát végzel, akkor érdemes azt időről időre egy kicsit megszakítani és átmozgatni a részeidet. Ez fokozza a vérkeringést és kevésbé lesz merev a hátad is. Mindezeken felül a lelki gondok is okozhatnak hátfájást, így ezeket is érdemes feloldani szakember segítségével.
Subscribe to our newsletter

Sign up to receive updates, promotions, and sneak peaks of upcoming products. Plus 20% off your next order.

Promotion nulla vitae elit libero a pharetra augue